آشنايي با رشته هتلداري

رشته هتلداريبا فراوان شدن هتل ها در تمام جهان، نياز به افرادي متخصص در اين زمينه احساس شدن و در نتيجه رشته هتلداري به وجود آمد. اين رشته در ايران نيز جزو پر طرفدارترين رشته ها در صنعت گردشگري است كه با نام مديريت هتلداري تدريس مي شود. با پيشرفت گردشگري و همه گير شدن سفر در دنيا مي توان به اين نتيجه رسيد كه رشته هتلداري نيز بايد افرادي را به بازار گردشگري روانه كند كه با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهاي خاص مردم دنيا آشنا باشند. در مجله اينترنتي الي گشت به معرفي رشته مديريت هتلداري براي كساني كه مي خواهند در اين زمينه تحصيلات تكميلي و دانشگاهي داشته باشند، مي پردازيم.
رشته هتلداري در ايرانمطالب مرتبط:مشاغل مرتبط با رشته گردشگري و جهانگرديهمه چيز در مورد تحصيل در رشته گردشگريمهمانداران هواپيما و خدمه پرواز بايد چه مهارت هايي داشته باشند؟اگر بخواهيم از تاريخچه هتلداري بگوييم بايد قدمت آن را به حدود ۶ قرن قبل از ميلاد برسانيم. با اين وجود در اين مطلب نمي خواهيم راجع به تاريخ با شما سخن بگوييم؛ بلكه بيشتر مي خواهيم رشته هتلداري را در دنياي امروز و در كشورمان بيشتر بشناسيم.
ليست دانشگاه هاي داراي رشته مديريت هتلداري در تهران  و كشور
قبل از اينكه به معرفي رشته مديريت هتلداري و هتلداري در اينجا بپردازيم اشاره مي كنيم كه اين رشته جزو رشته هاي هنرستاني بوده و مي توان تحصيل در آن را از دوران نوجواني و با هنرستان هاي غيردولتي در شهرهاي بزرگ شروع كرد. اما پس از هنرستان، مي توانيد با مدركي كه دريافت كرده ايد، براي مدارك كارداني هتلداري، كارداني پذيرايي و تشريفات، كارداني گردشگري، كارداني مهمانداري هواپيما، كارشناسي هتلداري، كارشناسي گردشگري، كارشناسي ارشد مديريت هتلداري و كارشناسي ارشد مديريت گردشگري وارد دانشگاه شويد. خوشبختانه هم دانشگاه هاي دولتي و هم دانشگاه آزاد اين رشته را ارائه مي دهند. اگر نتوانستيد وارد رشته هاي دانشگاهي شويد، مي توانيد در نهايت با ثبت نام در موسسات آزاد گردشگري در ايران، تحصيلات مرتبط با مدرك رشته هتلداري را بگذرانيد و حتي در بعضي از موسسات مدارك بين المللي اين رشته را دريافت كنيد. براي ادامه تحصيل در زمينه كارشناسي ارشد متاسفانه در ايران نمي توانيد اقدام به تحصيل كنيد و بايد براي دانشگاه هاي كشورهايي همچون مالزي اقدام كنيد.
نام بعضي از دانشگاه هاي داراي اين رشته:
دانشگاه علامه طباطبايي – تهران مقطع كارشناسيمؤسسه آموزش عالي مازيار – رويان مقطع كارشناسيمؤسسه غير انتفاعي قشم – قشم مقطع كارشناسيمؤسسه غير انتفاعي فردوسي طوسي – مشهد مقطع كاردانييكي از خوبي هاي اين رشته آشنايي با مردم كشورها و فرهنگ هاي مختلف است. اين موضوع مهارت و انگيزه دانشجويان اين رشته را بالا برده و البته باعث پيشرفت روحيات و پيشرفت فردي محصلان در اين رشته مي شود.
انواع هتل ها- ميز پذيرشمهارت هاي اوليه براي تحصيل در اين رشتههمانند ديگر رشته هايي كه مربوط به گردشگري مي شوند، رشته هتلداري هم، نياز به افرادي دارد كه مهارت هاي لازم براي آن را داشته باشند. از جمله اين مهارت ها مي توان به مسلط بودن به زبان انگليسي به جز زبان مادري و دانستن زبان سومي همانند آلماني، فرانسه يا عربي اشاره كرد.  هر چند اين زبان ها را در زبان تحصيل نيز مي توانيد ياد بگيريد اما دانستن آن ها در ابتدا مي تواند براي شما مزيتي فوق العاده و تضميني براي موفقيت شما در اين رشته باشد. همچنين اگر قصد تحصيل در رشته هتلداري را داريد، بايد از روابط عمومي بالا برخوردار بوده و قدرت تجزيه و تحليل مسائل را داشته باشيد. كساني كه در اين رشته مدرك مي گيرند در نهايت مي توانند در هتل ها، رستوران ها و هر جايي كه نياز به مهارت هاي هتلداري دارد، كار پيدا كنند. با توجه به گسترش صنعت گردشگري در كشورمان، نياز به چنين افرادي روز به روز بيشتر مي شود.
رشته هتلداري در مقطع كارشناسي همانند ديگر رشته ها حدود ۴ سال طول مي كشد و دانشجويان اين رشته بايد حدود ۱۳۳ واحد دروس عمومي، نظري و عملي را بگذرانند. در اين ميان دروس آموزش زبان هاي عربي، زبان آلماني و زبان فرانسه هر كدام با ۴ واحد از مهم ترين دروس اين رشته است.
رشته مديريت هتلداريرشته هتلداري چيست؟ معرفي رشته هتلداريدر رشته هتلداري افراد با ۷ استاندارد كه مربوط به بخش هاي مختلف هتل است، آشنا مي شوند. اين افراد پس از آموزش درس هايي همچون اتاقدار هتل، متصدي البسه در هتل، سرپرست رستوران، استاندارد كاربر رايانه، پذيرشگر هتل و متصدي طبقات و پس از گذراندن دوره كارورزي مي توانند مدرك تحصيلي خود را دريافت كنند. با اين حال، در هر يك از اين استانداردها چه دروس و مهارت هايي آموزش داده مي شود؟ راجع به هر يك مختصري براي شما خوانندگان و علاقه مند رشته هتلداري در ايران توضيح مي دهيم.
كاربر رايانه:قطعا در اينجا آشنايي با مهارت هاي كامپيوتري ساده اي همچون خواندن و تايپ متون فارسي و انگليسي و كار با نرم افزارهاي آفيس در اولويت است. بايد بتوانند به درستي از وسايلي همچون پرينتر، فتوكپي  و كامپيوتر استفاده كنند. كساني كه تحصيلاتي در زمينه مهندسي كاميپيوتر دارند در اين تخصص مي توانند مشغول به كار شوند.
كارمند پذيرش هتل:افرادي كه براي اين بخش فرم استخدامي پر مي كنند بايد بتوانند مهارت هايي همانند خوشرويي و برخورد عالي با مهمانان، ظاهري تميز و مرتب، آشنايي با كارهاي مربوط به پذيرش افراد در هتل و كارهاي كامپيوتري، اشنايي با سيستم هاي استفاده شده در اين بخش همانند كامپيوتر و چاپگر، آشنايي با قوانين هتل داري و در نهايت شناخت جاذبه هاي منطقه و اطراف را داشته باشد.
كاربر رايانه در هتل و كارمند پذيرش هتلمتصدي طبقات در هتل:افرادي كه در اين قسمت از رشته هتلداري مشغول به كار مي شوند، بايد حتما تحصيلات تكميلي داشته و مهارت هايي چون آشنايي با انواع هتل و نوع سرويس دهي پرسنل اتاق دار، آشنايي با تهيه چك ليست وضعيت اتاقها و مشخص كردن نواقص، آشنايي با پيش بيني اقلام مورد نياز اتاق و جايگزيني آن، آشنايي با شرايط مطلوب كار داشته باشند. اين شخ در واقعه مديريت بين نيروهاي بخش تعميرات و انبار هتل را به عهده داشته و بازرسي اتاق ميهمان و موجودي گرفتن از انبار از مهم ترين وظايف او مي باشد.
متصدي البسه در هتل:افراد در اين پست سر و كارشان با شستن، اتو كردن و تا كردن انواع لباس هاست. در واقع به نوعي بايد تمام كارها و مهارت هاي لازم مربوط به خشكشويي و اتوكشي را بدانند. جنس لباس ها را بشناسند و با توجه به جنس لباس شستشوي مخصوص آن ها را انجام دهند. پاكيزگي و نظافت براي دريافت رضايت مهمان، در اين قسمت بسيار اهميت دارد.
برنامه ريز جشن ها و تشريفات:همانطور كه از نام آن پيداست، اين شخص بايد مهارت هاي لازم در برنامه ريزي و برگزاري مراسمات و جشن ها را داشته باشد. تالارهاي پذيرايي را آماده نمايد و همچنين مديريت مالي خوبي داشته باشد. به دليل اينكه تمام مشاغل رشته هتلداري سر و كارشان به طور مستقيم با مهمان است، داشتن مهارت در ارتباط شايسته با مهمان الزامي است.
برنامه ريز جشن ها در رشته هتلداريميز آراي هتل:چه براي مراسمات و همايش هايي كه در هتل ها برگزار مي شود و چه براي رستوران هتل در ديگر مواقع، ميز آراي هتل بايد سليقه، مهارت و دانش ميز آرايي را داشته باشد. زيبايي و استفاده از وسايل خوب در ميز آرايي از اهميت بالايي برخوردار بوده و هر چه فرد، هنرمند تر، خوش برخورد تر باشد، كارش بيشتر مورد پسند خواهد بود. همچنين دانستن آداب معاشرت، آداب نظافت و آداب غذاخوري براي او الزامي است.
اتاقدار هتل:اتاق دار هتل، شخصي است كه به نظافت اتاق ها مي پردازد و در نهايت گزارشي از عملكرد هتل در اين موضوع ارائه مي دهد. حتي براي نظافت نيز بايد آموزش ببينيد و دانش تحصيلات تكميلي به همراه دانش عملي در آن مزيتي براي افراد متقاضي اين شغل است. حتي اگر تحصيلاتتان د رحد راهنمايي باشد نيز، با آموزش درست در اين زمينه مي توانيد وارد اين حرفه شده و امانت دار مهمانان باشيد. آشنايي با اصول خانه داري، نظافت، چيدمان وسايل اتاق ها و ميز، آشنايي با اصول ايمني و آراستگي ظاهري از جمله خصوصياتي است كه بايد در اين شغل، داشته باشيد.
در دانشگاه چه مطالبي را مي آموزيد؟در دانشگاه با ورود به اين رشته، واحد هايي را براي آشنايي با تمام اصول رستوران داري، مهمان پذيرها و هتل ها همانند مشخصات انواع مؤسسات پذيرايي، اصول و معيارهاي انتخاب، شناخت و خريد وسايل و تجهيزات لازم براي مؤسسات پذيرايي، تقسيم كار دراين گونه مؤسسه ها، رزرواسيون، منوشناسي و منونويسي، شناخت مواد غذايي و انرژي غذايي آنها، چگونگي نگهداري مواد غذايي، تهيه انواع غذاها، پيش غذاها وشيريني ها، بهداشت مواد غذايي، بهداشت كار و ايمني در محيط آشپزخانه مؤسسات پذيرايي و… مي آموزيد. نحوه انجام كارهاي نظافتي در هتل ها، چگونگي برخورد با مهمان و خوش آمد گويي، رفتار صحيح با مهمانان، نحوه پذيرايي از آن ها و بسياري ديگر به شما آموزش داده مي شود.
ميز آراي هتل در رشته هتلداريمشاغل رشته هتلداري چيست؟پس از اتمام تحصيل در رشته هتلداري مي توانيد در موقعيت هاي شغلي زير و در هتل ها و رستوران ها، مشغول به كار شويد:
مديريت هتل مديريت گردشگري و جهانگرديمديريت تشريفات مديريت غذا و نوشابهصندوق داري هتل مهمانداري هواپيما، قطار، كشتي هاي مسافرتيرزرويشن هتل آشپزي و قناديواحدهاي پذيرايي و اقامتي موسسات ملي و جهانگرديشركت هاي حمل و نقل هوايي به عنوان تور ليدر،كارمند فروش بليط و… كار در هتل ها، پانسيون ها و مراكز اقامتي دولتي و غير دولتيمدير يا كارمند پذيرايي در رستوران ها، تالارها، كافي شاپ ها متصدي امور پذيرش و اطلاعاتمتصدي امور طبقات و منسوجات متصدي اماكن عموميمتصدي لاندري متصدي خانه داريمتصدي امور پذيرايي در هتل متصدي آماده سازي غذا و شيرينيمتصدي آماده سازي غذا و شيريني كنترل كننده هزينه هاي غذا و نوشابه در هتل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.